Digitālie aģenti iedzīvotājiem palīdz e-pakalpojumu un dažādu digitālo rīku lietošanā

Digitālie aģenti iedzīvotājiem palīdz e-pakalpojumu un dažādu digitālo rīku lietošanā

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

Lai mudinātu sabiedrību, tajā skaitā uzņēmējus, izmantot valsts e-pakalpojumus un nodrošinātu maksimāli plašu iedzīvotāju informētību par valsts piedāvātajiem e-pakalpojumiem, ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu tika īstenota programma “Mana Latvija.lv! Dari digitāli!”. 

Programma ietvēra komunikāciju par vairāk nekā 800 e-pakalpojumiem un veidoja sadarbību ar vairāk nekā 30 valsts un pašvaldību iestādēm. Nozīmīga programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” daļa bija digitālo aģentu mācības, kurās divu gadu laikā (2018.-2020.g.) piedalījās 6000 personas, no kurām 1444 ir bibliotekāri, 1521 skolotāji, vairāk nekā 2603 valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, 376 tiesu darbinieki, 40 dažādu nevalstisko organizāciju pārstāvji un 16 žurnālisti. Valsts un pašvaldību iestāžu vidū visvairāk digitālo aģentu ir Tiesu administrācijā, Nodarbinātības valsts aģentūrā, Valsts ieņēmumu dienestā un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē. 

Digitālo aģentu mācības ir unikāls projekts, turklāt ne tikai Latvijas kontekstā. Šīs programmas ietvaros veicināta sabiedrības digitālo prasmju pilnveidošana ar tālejošu mērķi - pēc iespējas plašāk un dažādās sabiedrības grupās dalīties ar zināšanām, aicinot cilvēkus vairāk izmantot e-pakalpojumus  vai citus valsts piedāvātos digitālos rīkus ikdienas dzīves situāciju risināšanai. 

Digitālie aģenti ir gatavi sniegt padomu un palīdzēt e-pakalpojumu un dažādu digitālo rīku (eID karte, e-paraksts, e-adrese) lietošanā, lai ikviens, neatkarīgi no digitālajām prasmēm, spētu saņemt sev nepieciešamos pakalpojumus elektroniski. Tāpat digitālie aģenti valsts pārvaldei iesaka veidus kā veiksmīgāk pilnveidot saziņu ar iedzīvotājiem. 

Sev tuvāko atbalsta personu, pie kuras vērsties pēc padoma, ikviens var atrast Digitālo aģentu kartē. Digitālo aģentu kartē ir atspoguļota informācija par iestādēm, kur pieejams apmācītu klientu apkalpošanas speciālistu atbalsts e-risinājumu izmantošanā. 

Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) tīkls šobrīd ir lielākais klientu klātienes apkalpošanas tīkls valstī ar 211 centriem 35 pašvaldībās. VPVKAC vienkopus ar pašvaldību pieteikumiem iedzīvotāji klātienē var pieteikt pieprasītākos iestāžu pakalpojumus, saņemt atbalstu e-pakalpojumu pieteikšanā un e-rīku lietošanā: VPVKAC adrešu saraksts un kontaktinformācija

Tāpat iedzīvotāji klātienē var pieteikt pieprasītākos Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pakalpojumus, iesniegt gada ienākumu deklarāciju Valsts ieņēmumu dienestam un pieteikt atsevišķus ar mājdzīvniekiem saistītus pakalpojumus. Vienotie klientu apkalpošanas centri nodrošina arī konsultācijas par Lauku atbalsta dienesta, Nodarbinātības valsts aģentūras, Uzņēmumu reģistra, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Valsts zemes dienesta un Nacionālā veselības dienesta u.c. iestāžu atsevišķiem pakalpojumiem, un palīdzību pakalpojuma pieteikuma aizpildīšanā. 

Portālā Latvija.gov.lv ir pieejami vairāk nekā 180 dažādu dzīves situāciju apraksti, kas ietver arī e-pakalpojumu pamācības video formātā, kur vari uzzināt, kā atrisināt aktuālo jautājumu, izmantojot e-pakalpojumus, e-adresi un drošu elektronisko parakstu.