Latvijas pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) un Vācijas uzņēmums Rolls-Royce Solutions GmbH (Rolls-Royce) uzsākuši sadarbību pie Latvijas energosistēmas drošumam svarīgo elektroenerģiju uzkrājošo bateriju sistēmu (BESS – Battery Energy Storage System) būvniecības. Rolls-Royce uzstādīs bateriju sistēmu AST apakšstacijās Rēzeknē un Tumē ar kopējo jaudu 80 MW un ietilpību 160 MWh, kas ir patlaban ir viena no jaudīgākajām un lielākajām bateriju sistēmām Eiropas Savienībā.
BESS bateriju izvietojuma shēma AST apakšstacijā "Tume"
"Baltijā vērienīgākais enerģētiskās neatkarības projekts ir tā noslēdzošajā fāzē, kur lielu ieguldījumu veikušas visas iesaistītās puses. Bateriju sistēma ir būtisks infrastruktūras elements Latvijas energoapgādes drošumam un stabilitātei. Baterijas strādās kā moderni akumulatori liela enerģijas apjoma uzkrāšanai, kas būs svarīgi enerģijas balansa nodrošināšanai pēc tam, kad Latvijas elektroapgādes tīkls strādās sinhroni ar Eiropas tīklu," norāda Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis.
Projekta īstenošanā iesaistītās puses šonedēļ kopīgi apmeklēja būvlaukumu apakšstacijā Tumē, kur ir jau uzsākta pieslēguma izveide bateriju pievienošanai tīklam. Tikšanās laikā AST valdes priekšsēdētājs Rolands Irklis uzsvēra: "Līguma ietvaros ar Rolls-Royce Tumē un Rēzeknē izvietosim lieljaudas baterijas, kas ir viens no būtiskākajiem Baltijas kopējo energotīklu sinhronizācijas ar Eiropas sistēmu projektiem. Tas ir nozīmīgs solis pretī Latvijas un Baltijas drošībai un energoneatkarībai no austrumu kaimiņiem, lai varētu patstāvīgāk uzturēt savas sistēmas un mūsu patērētājiem nodrošinātu stabilu un drošu energoapgādi. Svarīgi, ka bateriju projektam ir iegūts Eiropas fondu līdzfinansējums vairāk nekā 85% apmērā, neradot būtisku ietekmi uz elektroenerģijas pārvades tarifu".
Bateriju sistēmu piegādei un uzstādīšanai Rēzeknē piesaistīts Eiropas Savienības finansējums no Atveseļošanas un Noturības Mehānisma struktūrfondiem (RePowerEU) 100% apmērā. Vienlaikus BESS Tumē un ar BESS pieslēgšanu saistītos apakšstaciju paplašināšanas darbus Tumē un Rēzeknē 75% apjomā līdzfinansēs no Eiropas Savienošanas Instrumenta (Connecting Europe Facility - CEF).
"Liels nopelns Eiropas Savienības finansējuma saņemšanai baterijas uzstādīšanai ir Klimata un enerģētikas ministrijas komandai, kura īpaši pēdējā gada laikā vadījusi intensīvas sarunas ar Eiropas Komisiju. Tikpat nozīmīgu ieguldījumu sinhronizācijas projekta attīstībā ir sniedzis Latvijas pārvades operators,” akcentē ministrs.
Visas iekārtas nodrošinās viens no pasaules atpazīstamākajiem enerģiju uzkrājošu sistēmu ražotājiem Rolls-Royce Power Systems. "Esam pagodināti, ka varam sniegt ieguldījumu šajā nozīmīgajā un drošībai svarīgajā projektā Latvijā. Mūsu bateriju risinājumi, kas ir viena no mūsu stratēģiskajām biznesa jomām, ir ilgtspējīgs un uzticams pienesums energodrošībai visā pasaulē. Latvijai paredzētais objekts būs mūsu līdz šim lielākā bateriju sistēma,” skaidro Dr. Jorgs Stratmans (Jörg Stratmann), Rolls-Royce Power Systems izpilddirektors.
Modernā bateriju sistēma nodrošinās tieši sinhronizācijas režīmam, kurā Baltijas valstu elektroenerģijas pārvades sistēmas strādās sinhroni ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem, nepieciešamas ātrdarbīgās un automātiski aktivizējamās frekvences regulēšanas rezerves. Turklāt bateriju sistēma spēs nodrošināt šīs rezerves ekonomiski izdevīgāk kā vairums konvenciālo staciju. Šādas ātrdarbīgas rezerves būs svarīgas gan darbojoties sinhronizācijas režīmā, gan nākotnē, energosistēmā arvien vairāk pieaugot atjaunīgo resursu īpatsvaram. 2021. gadā AST kopā ar Baltijas pārvades sistēmas operatoriem "Litgrid" AB un "Elering" AS izvērtējot iespējamos jaudu rezervju pieejamības un attīstības scenārijus, secināja, ka baterijas no energoapgādes drošuma un ekonomiskā pamatojuma viedokļa ir labākais risinājums nākotnē nepieciešamo Baltijas balansēšanas jaudas rezervju nodrošināšanai.
Vienlaikus ar bateriju būvniecību, ko Rolls-Royce īstenos sadarbībā ar Vācijas uzņēmumu LEC Construction International GmbH un Latvijas uzņēmumu SIA "Enersense", AST paši izstrādās bateriju vadības sistēmu. Šis IT risinājums ļaus atbilstoši noteiktam algoritmam un situācijai tīklā vadīt baterijas, uzlādējot vai izlādējot elektroenerģiju tīklā.
Bateriju sistēma tiks izvietota divās lokācijās – 20MW/40MWh baterija AST apakšstacijā Tumē, un 60MW/120MWh baterija AST apakšstacijā Rēzeknē. Rolls-Royce piedāvājums piegādāt un uzstādīt BESS sistēmu par kopējo līguma summu 77,07 milj. EUR trīs piegādātāju konkurencē bija saimnieciski visizdevīgākais atklātā iepirkumu procedūrā.
Piegādātāja uzņēmumam ir vairāk nekā 115 gadu vēsture, un tā Vācijas dienvidos esošajā Rolls-Royce struktūrvienībā Power Systems tiek ražoti ātrgaitas dzinēji un dažādas piedziņas sistēmas, kas paredzētas elektroenerģijas ražošanai, smagajiem sauszemes un dzelzceļa transportlīdzekļiem, kā arī kuģiem. Tāpat tur tiek ražotas daudzveidīgas enerģētikā pielietojamas iekārtas, tostarp elektroenerģiju uzkrājošās sistēmas, kā arī izstrādāti dažādi klimatneitrāli risinājumi.
Pēdējā desmitgadē AST ir veicis fundamentālas izmaiņas pārvades tīkla infrastruktūrā un vadības tehnoloģijās, lai līdz 2025. gadam Latvijas pārvades sistēma būtu sagatavota sinhrona darba uzsākšanai ar kontinentālo Eiropu. Latvijas elektroapgādes sistēmas atvienošana no Krievijas kontrolētā tīkla ir pamatnosacījums Latvijas energoneatkarības un energoapgādes drošuma sasniegšanai. Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā pieauga riski arī Baltijas valstu energosistēmās, tāpēc 2023. gadā tika panākta politiska vienošanās par paātrinātu Baltijas elektrotīklu sinhronizāciju ar kontinentālo Eiropu – 2025. gada sākumā jeb teju gadu agrāk nekā sākotnēji plānots.
Šis Eiropas Savienības (ES) atbalstītais un Baltijā vērienīgākais enerģētiskās neatkarības projekts ir tā noslēdzošajā fāzē. Atbilstoši sākotnējam plānam visi infrastruktūras projekti Latvijā būs pabeigti līdz 2025. gada beigām, lielāko daļu īstenojot līdz 2025. gada februārim un līdz ar to nodrošinot tehnisko gatavību drošai un stabilai sistēmas darbībai sinhronizācijas režīmā.