No 2023. gada 15. decembra vilcienu pasažieru pārvadātājs “Vivi” sāk pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem “Škoda” elektrovilcieniem. Plānots, ka pirmajā dienā dzelzceļa līnijās dosies trīs elektrovilcienu sastāvi. Pirmajā dienā tie pārvadās pasažierus sešos maršrutos trīs no pavisam četrām Latvijā elektrificētajām dzelzceļa līnijām – Tukuma, Aizkraukles un Skultes virzienā, savukārt braucienus Jelgavas dzelzceļa līnijā plānots sākt dienu vēlāk – 16. decembrī.
Jauno elektrovilcienu pirmā reisa izpildē pavadīja Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieks Valdis Dombrovskis, Latvijas Republikas satiksmes ministrs Kaspars Briškens, “Škoda Group” valdes loceklis Zdeneks Svata un AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieks Valdis Dombrovskis: “Gandarījums, ka Eiropas Savienības finansējums tiek izmantots, lai būtiski uzlabotu sabiedriskā transporta sistēmu Latvijā. No tā ieguvēji ik dienu būs tūkstošiem pasažieru, kuru dzīves kvalitāte uzlabosies, pateicoties labākai transporta savienojamībai un plašākām mobilitātes iespējām. Būtiski turpināt darbu kopā ar Latvijas atbildīgajām amatpersonām un iestādēm, lai nodrošinātu, ka viss transporta infrastruktūrai un savienojamībai Latvijai paredzētais Eiropas Savienības finansējums tiek savlaicīgi un efektīvi izmantots.”
Latvijā šobrīd ir atvesti 20 elektrovilcienu sastāvi. “Škoda Group” ir izvirzījusi mērķi līdz šī gada beigām nodot AS “Pasažieru vilciens” līdz pat 19 no šiem sastāviem. AS “Pasažieru vilciens” visus 32 elektrovilcienus, kuri būs pilnībā gatavi “Vivi“ vilciena pasažieru pārvadājumiem, plāno saņemt līdz 2024. gada vidum.
“Esmu gandarīts par paveikto un izsaku pateicību AS “Pasažieru vilciens” un Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai, kas profesionāli darīja savu darbu, veicot priekšdarbus un pārbaudes, lai pasažieri iespējami drīz varētu doties ceļā ar ilgi gaidītajiem jaunajiem elektrovilcieniem. Šis ir darbinieku, nevis politiķu nopelns. Šodien esam spēruši būtisku soli sabiedriskā transporta attīstībā, jo ar Eiropas Savienības fondu atbalstu Latvija attīsta dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Uzsākot pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem elektrovilcieniem, esam tuvāk mērķim, lai iedzīvotājiem pēc iespējas drīzāk būtu pieejami visi 32 elektrificēto vilcienu sastāvi. Turpināsim strādāt, lai palielinātu pieturvietu skaitu, nevis slēgtu stacijas, tādējādi veicinot iedzīvotājiem pieejamu un ērtu mobilitāti,” uzsver satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Katrs vilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem, stāvvietas – 454 pasažieriem. Tajos ir viena līmeņa iekāpšana no pasažieru platformām, kas ne tikai nodrošinās pakalpojuma pieejamību ikvienam, bet arī saīsina pasažieru apmaiņas laiku pieturvietās. Iekāpšanas un izkāpšanas ātrumu veicina arī 1,3 metru platas divviru durvis.
Jaunajos elektrovilcienos ir klimata kontrole, ergonomiski sēdekļi, mūsdienu prasībām atbilstošas, plašas labierīcības, kas ir piemērotas arī pasažieriem ar ierobežotu mobilitāti. Tie ir aprīkoti ar video un audio informēšanas sistēmām, jaudīgu WiFi pieslēgumu. Vilcienu gaita, salīdzinot ar pašlaik lietošanā esošajiem, ir vienmērīgāka un trokšņu līmenis salonos būs zemāks. Jauno vilcienu konstruktīvais ātrums ir līdz 160 km/h (pašlaik – 120 km/h). Maksimālo ātrumu būs iespējams attīstīt iecirkņos, kur to nākotnē ļaus dzelzceļa infrastruktūra.
Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.